Het kan verschillende oorzaken hebben dat u de aanvraag op dit moment (nog) niet digitaal kunt indienen. Maak gebruik van het schriftelijke formulier om uw aanvraag in te dienen.
Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u 5 voorbeeldvragen.
Kies een onderwerp
Veelgestelde vragen
-
Ik krijg de melding ‘Helaas kan deze dienst (nog) niet door u gebruikt worden’. Wat moet ik doen?
-
Kan ik een online aanvraag verlenging indienen namens een minderjarig kind?
Staat u op de achterkant van het pasje vermeld als ouder bij wie het minderjarig kind verblijft? Dan bent u sociaal referent. U kunt een verlenging van de verblijfsvergunning van uw minderjarig kind indienen. U gebruikt uw DigiD om in te loggen.
-
Ik wil meer stukken uploaden dan is toegestaan. Is dit mogelijk?
U kunt in principe alleen de documenten uploaden die in de aanvraag genoemd worden.
Hebt u uw online of schriftelijke aanvraag al ingediend en wilt u aanvullende stukken uploaden? Dit kan zolang er nog niet op uw aanvraag is beslist. U kunt de aanvullende stukken als volgt uploaden:
- Ga naar Documenten uploaden na uw aanvraag. Daar staat de link om documenten te uploaden.
U hebt Digid met sms-code nodig om te uploaden. Houd ook uw zaaknummer bij de hand. Het zaaknummer vindt u in de ontvangstbevestiging.
-
Waarom kan ik de fotokaart niet uploaden?
U moet de fotokaart per post naar de IND sturen. De fotokaart kunt u niet uploaden omdat de kwaliteit van de foto dan niet goed genoeg is.
-
Ik heb betaald maar krijg de melding ‘indienen niet gelukt’. Wat moet ik doen?
Neem contact op met de IND. Wij kunnen nakijken of wij uw aanvraag goed hebben ontvangen.
Is uw aanvraag niet ontvangen? De IND stort het door u betaalde bedrag terug op uw rekening. U moet een nieuwe aanvraag indienen.
-
Ik heb 2 keer dezelfde aanvraag ingediend en betaald. Wat moet ik doen?
De IND stort het teveel betaalde bedrag automatisch terug op uw rekening. U hoeft hiervoor niets te doen.
-
Hoe sla ik mijn aanvraag tussentijds op?
U wilt uw aanvraag tussentijds opslaan. Dit gaat als volgt:
- Ga in uw online aanvraag naar de menuknop (linksboven op de pagina)
- Klik op 'Opslaan'.
Vaak verschijnt er nog een vervolgvraag. Dit hangt af van uw browser/ browserinstelling.
Hebt u bijvoorbeeld Internet Explorer? Dan verschijnt onder in uw scherm de tekst 'Wilt u het bestand openen of opslaan'? Als u kiest voor opslaan, dan bewaart Internet Explorer dit bestand standaard in de map 'Downloads'. Het bestand staat nu in de map 'Downloads'. Het opgeslagen bestand eindigt op .tfa.
U hebt nu uw online aanvraag tijdelijk opgeslagen op uw eigen computer.
-
Ik wil verdergaan met een opgeslagen aanvraag. Waar vind ik deze aanvraag?
U vindt de opgeslagen aanvraag als volgt:
- Ga via de website naar het online aanvraagformulier dat u nodig hebt.
- Log in met DigiD en sms-code.
- Klik op de menuknop (linksboven in het scherm) en selecteer 'Openen'.
- Klik op 'Selecteer een bestand'. De verkenner gaat open.
- Ga naar de map 'Downloads'.
- Selecteer in de map 'Downloads' het eerder door u opgeslagen .tfa-bestand.
-
Ik wil stukken uploaden. Hoe kan ik dit doen?
U kunt alleen pdf-bestanden uploaden met een maximale grootte van 8 MB per bestand. Beveilig pdf's voor de IND niet met een wachtwoord. Hoe u kunt uploaden leest u op de pagina Documenten uploaden.
-
Waarom lukt het niet om een tussentijds opgeslagen aanvraag te openen?
Door een technische beperking is het niet mogelijk een tussentijds opgeslagen TFA bestand te openen dat groter is dan 25 MB. U kunt dit voorkomen door de aanvraag tussentijds op te slaan zonder geüploade documenten en de uploads pas toe te voegen als u het bestand later opnieuw opent en de aanvraag indient. Er wordt gewerkt aan een oplossing.
-
Ik kan niet inloggen met mijn DigiD
Is er onderhoud of een storing bij DigiD?
DigiD is geen onderdeel van de IND. Wilt u weten of er onderhoud of een storing is bij DigiD? Kijk dan op logius.nl
Is er geen onderhoud of storing bij DigiD maar lukt het u niet om in te loggen met uw DigiD?
Dit kan een aantal oorzaken hebben:
- U gebruikt niet de juiste gebruikersnaam of wachtwoord. Controleer of u de juiste gegevens gebruikt. Let op hoofdletters en kleine letters.
- U heeft uw DigiD niet geactiveerd. Activeer eerst uw DigiD met de activeringscode die u per brief hebt ontvangen.
- Uw DigiD is geblokkeerd. Wacht tot de blokkade na de aangegeven tijd is opgeheven en probeer het nogmaals.
- Uw DigiD is verlopen omdat deze drie jaar niet is gebruikt. Vraag dan opnieuw uw DigiD aan.
Het kan ook zijn dat uw software op uw computer of mobiele apparaat niet meer voldoet aan de minimale beveiligingseisen van DigiD. Sinds 13 mei 2019 is het niet meer mogelijk in te loggen met DigiD als u een verouderd besturingssysteem gebruikt.
Hoe kan ik controleren of mijn besturingssysteem en software voldoen aan de minimale eisen?
Om te controleren of uw besturingssysteem en browser voldoen aan de minimale eisen gaat u naar de website van PKIoverheid.
Ziet u vervolgens twee groene vlakken, dan voldoen uw besturingssysteem en browser aan de minimale eisen. Is dit niet zo? Update dan uw besturingssysteem en ook uw browser naar de meest recente versie. Gebruik de handleiding of de helpfunctie van uw besturingssysteem en browser om de update uit te voeren.
U kunt ook inloggen met een ander apparaat dat wel over het juiste besturingssysteem en browser beschikt.
-
De knop ‘verder’ werkt niet. Wat moet ik doen?
Controleer of u alles op de pagina hebt ingevuld. U kunt daarna op 'volgende' klikken.
Zorg dat uw internet browser (Internet Explorer, Safari, Firefox, Chrome) up-to-date is. Anders werkt de knop 'volgende' niet.
Update uw browser en probeer het nogmaals. -
Er wordt een vraag gesteld maar ik begrijp de vraag niet. Waar vind ik een uitleg?
Veel vragen bevatten een toelichting. Klik op de link bij de vraag. Er verschijnt een uitklaptekst met een toelichting op de vraag.